Meer dan de helft van de schoonmaakbedrijven vindt dat MVO in hun branche vooral betrekking heeft op de factor mens. Dat blijkt uit onderzoek. Hierbij wordt gelet op de drie P’s: people, planet, profit. Schoonmaakwerk is echt mensenwerk!
In de schoonmaakbranche denken veel mensen bij MVO en duurzaamheid aan schoonmaakmiddelen. Dat is maar een klein onderdeel van het geheel. Door de milieuwetgeving is het bijna onmogelijk met verkeerde schoonmaakmiddelen te werken. De meeste kosten zitten in personeel. Bij ‘duurzaamheid in de schoonmaakbranche’ draait het in eerste instantie dus om de duurzame inzetbaarheid van mensen.
De MVO-criteria in de schoonmaakbranche op een rijtje:
• Kwaliteit schoonmaakwerk, zoals reinheidsnormen en prestatienormen;
• Cao;
• Scholingsmogelijkheden, waaronder: cursussen Nederlandse taal;
• Ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden;
• Uitgespaarde transactiekosten;
• Ziekteverzuimreductie medewerkers;
• Welbevinden klanten;
• Schoonmaakwerk overdag;
• Milieuvriendelijke schoonmaakbedrijfsvoering met mens- en milieuvriendelijk vervoer, energiezuinige schoonmaakapparatuur, beperking watergebruik, verantwoorde afvoer resten en vuil, mens- en milieuvriendelijke reinigingsmiddelen.
Veel personeel in deze branche zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voorbeelden zijn personen van allochtone afkomst, mensen die al lang werkloos zijn en arbeidsgehandicapten. De P van ‘People’ is dus heel belangrijk. Daar moet dus flink in worden geïnvesteerd. Ook in de CAO speelt dit een rol. Er zijn afspraken gemaakt over de opleiding van schoonmaakpersoneel en het leren van de Nederlandse taal. Dit zorgt ervoor dat zij beter functioneren op het werk. En dus ook in de maatschappij. Op deze manier draagt de schoonmaakbranche een behoorlijke steen bij in de ontwikkeling richting een meer inclusieve economie.
De schoonmaakbranche heeft lange tijd geworsteld met een slecht imago. Er moest worden schoongemaakt en door wie maakte niet uit. Als het maar goedkoop was. Het gevolg: toename van de werkdruk voor de schoonmakers. Om dit tegen te gaan is een Code Verantwoordelijk Marktgedrag opgesteld door werkgevers, werknemers, opdrachtgevers en intermediairs. Door de code moet het proces van schoonmaken op zo’n manier worden georganiseerd dat de mensen het schoonmaakwerk duurzaam kunnen doen. Aanspreekbaar zijn op het gedrag van de partijen is hierbij het kernwoord.
Armadaclean SchoonmaakPlus zondert zich uit op TIEN punten
Direct contact